Waynet

Botland

Największy w Polsce sklep dla profesjonalistów i hobbystów robotyki

Informacje o projekcie

Typ: B2B

Zakres prac: Projektowanie Ux, Wdrożenie, Support,

Zobacz online
Botland Wdrożenie PrestaShop

Wyzwanie

Jak zaprojektować nowy sklep dla marki będącej liderem w swojej branży, najpopularniejszym w Polsce sklepem dla elektroników i robotyków, by nie stracić zaufania klientów? Jak przeprowadzić migrację ze sklepu stworzonego na PrestaShop w wersji 1.3 na najnowszą wersję 1.7, by zachować wszystkie historyczne dane i funkcjonalności? Jak zoptymalizować sklep pod ruch dochodzący do 1 miliona UU miesięcznie (similarweb.com)?

Działanie

Prace rozpoczęliśmy od opracowania projektu UX i architektury informacji, by następnie przygotować projekt graficzny mocno nawiązujący do dotychczasowej kolorystyki sklepu, ale zdecydowanie nowocześniejszy. Po przeprowadzeniu analizy dotychczasowego sklepu stworzone zostały skrypty do migracji danych (bazy produktów, historii zamówień, kont klientów, kodów rabatowych, a także danych z dedykowanych modułów) oraz napisanych kilkadziesiąt dedykowanych modułów rozszerzających funkcjonalności PrestaShop.

Wynik

Efektem prac było stworzenie projektu, który został bardzo pozytywnie przyjęty przez wymagających klientów Botlandu. Dzięki wysokiej jakości wykonania prac programistycznych oraz wdrożenia mechanizmu cache Varnish, sklep działa bardzo szybko nawet przy dużej ilości klientów i ma świetne wyniki w Google Page Speed.

O projekcie

botland s1

Początek współpracy - stabilizacja i support starego sklepu

Współpraca Waynet i Botland rozpoczęła się w 2017 roku. Sklep internetowy działający wtedy na PrestaShop 1.6, a stworzony (przez założycieli firmy) jeszcze na wersji 1.3 tego systemu (i aktualizowany do kolejnych wersji) wymagał szybkiej optymalizacji pod kątem wydajności i szybkości działania. Już po przejściu na nasz hosting, dzięki odpowiedniej konfiguracji serwera szybkość działania poprawiła się o kilkanaście procent, następnie optymalizacja kilku modułów i wdrożenie mechanizmu cache Varnish w pełni ustabilizowały system i pozwoliły na jego dalszy rozwój - tworzenie nowych funkcjonalności i usprawnień, testowanie pomysłów.

botland kosz

Migracja na najnowszą wersję PrestaShop

W pewnym momencie system rozwijany od blisko 10 lat wymaga gruntownej przemiany. Zmieniają się technologie, zwiększają się możliwości, a szczególnie w segmencie eCommerce nie możemy sobie pozwolić na pozostanie w tyle. Dlatego w 2019 roku rozpoczęliśmy projekt redesignu i stworzenia nowego sklepu dla marki Botland, zbudowanego od zera na najnowszej wersji PrestaShop, przy zachowaniu wszystkich dotychczasowych funkcjonalności oraz z migracją danych z dotychczasowego sklepu. Sklep to nie tylko to, co widzi klient Blisko 70% godzin prac programistycznych nad nowym sklepem poświęciliśmy na elementy, których gołym okiem nie widzi klient końcowy. Powstały dziesiątki dedykowanych modułów usprawniających obsługę platformy (m.in. analiza rotacji produktów i optymalizacja ich dostaw). Za wieloma funkcjonalnościami na froncie, które klient widzi w postaci np. pojedynczego komunikatu, kryje się zaawansowana logika. Sklep wymagał również integracji z zewnętrznymi systemami (na czele z Comarch Optima) oraz stworzenia skryptów do migracji danych (blisko 10 letniej historii zamówień i klientów).

Zakres prac

  • Re-design

    Przy projektowaniu sklepu dla znanej już marki mającej stałych odbiorców kluczowe jest zachowanie dotychczasowego stylu (by po uruchomieniu nowej platformy nie stracić zaufania klientów) przy jednoczesnym wprowadzeniu aktualnych trendów, poprawie user experience i wprowadzeniu nowych funkcjonalności.

  • Migracja danych

    Poza migracją typowych danych (produkty, kategorie, klienci, zamówienia), przeniesienia wymagały dane z dedykowanych modułów (np. historia rotacji produktów). Do przeprowadzenia migracji konieczne było napisanie odpowiednich skryptów i przeprowadzenie wielu testów, tak, by sam moment startu nowego sklepu i przerwa w jego działaniu trwały jak najmniej.

  • Wdrożenie i optymalizacja

    Sklep został wdrożony w oparciu o platformę PrestaShop w wersji 1.7, na dedykowanym szablonie graficznym. Poza wieloma dedykowanym modułami autorstwa Waynet, zostało wykorzystanych kilka modułów zewnętrznych (głównie do integracji sklepu z innymi systemami). Na końcu całość została zoptymalizowana pod mobile oraz pod względem szybkości działania i wydajności (obsługi wielu klientów na sklepie jednocześnie).

  • Support i hosting

    Po uruchomieniu tak dużego sklepu szczególnie w pierwszych godzinach konieczne jest natychmiastowe reagowanie na wszelkie problemy, co z powodzeniem zostało zapewnione przez Waynet. Zaawansowana infrastruktura serwerowa przygotowana przez naszych administratorów z powodzeniem zapewnia bardzo wysoką dostępność platformy, a stały support abonamentowi gwarantuje klientowi ciągły rozwój platformy i możliwość realizacji jego niekończących się pomysłów.

  • botland kp2

    Dedykowane Mega Menu

    Z początku klient zdecydował, że menu oprzemy na jednym z popularnych, gotowych modułów menu dostępnych na do kupienia na rynku. W praktyce okazało się, że moduł owszem pozwala na odwzorowanie prawie wszystkich wymagań i dość sporą elastyczność w jego zarządzaniu, jednak ze względu na sposób budowy bardzo niekorzystnie wpływa na wydajność sklepu i wyniki w Google Page Speed. Dlatego finalnie został napisany dedykowany moduł uwzględniający wszystkie wymagania dotyczące zarządzania i zachowania menu na desktop i mobile, co zaowocowało rozwiązaniem problemu z wydajnością oraz poprawą wyniku na GPS o prawie 30 punktów! Samo menu zostało tak zaprojektowane, a następnie zaprogramowane, by dla każdej z 9 głównych kategorii była możliwość pokazania aż do 3 podkategorii, ale jednocześnie by w przypadku mniejszej ilości gałęzi zapełnić miejsce pokazując klientowi promowane produkty. Oczywiście nieco innego podejścia wymagała wersja mobile - efekty najlepiej zobaczyć samemu, koniecznie na obu wersjach sklepu.

    Zoptymalizowany Checkout

    Checkout to bardzo ważny element sklepu. Powinniśmy w możliwie najprostszy sposób przeprowadzić klienta przez proces złożenia zamówienia. Standardowy dostępny w PrestaShop 1.7 checkout jest poprawny, ale należy pamiętać, że Presta jest systemem międzynarodowym, a na poszczególnych rynkach przyzwyczajenia klientów mogą być nieco inne, dlatego zawsze warto przeprowadzić optymalizację procesu składania zamówienia. Jednocześnie nie powinniśmy przeprowadzać rewolucji, by nie ryzykować utratą stabilności działania sytemu oraz zachować kompatybilność z gotowymi integracjami np. systemów kurierskich (typu Inpost) czy metod płatności. Idąc tym tropem powstał checkout w sklepie Botland - zachowujący logiczną kolejność 4 kroków na PrestaShop, ale atrakcyjny graficznie i z wieloma dodatkowymi informacjami dla klientów ułatwiającymi im złożenie zamówienia.

    robotics-gc7bf87efc 1920

    Przekonały Cię nasze realizacje?