- E-commerce
Szablon Prestashop vs. dedykowany projekt e-commerce. Sprawdź, co będzie lepsze dla twojego e-sklepu.
Platformy eCommerce Open Source są idealnym rozwiązaniem zarówno dla raczkujących e-biznesów, jak również wielkich marek, które pragną profesjonalnie rozwijać sprzedaż online. Nie dość jednak, że platforma platformie nie równa, to jeszcze warto zastanowić się, czy nasz sklep internetowy oparty ma być na gotowym szablonie (template/theme) PrestaShop, czy raczej warto zdecydować się na dedykowany projekt e-sklepu.
Poniżej omówimy największe zalety i wady obu rozwiązań, chociaż jeden fakt zaznaczymy już na samym wstępie – dedykowane wdrożenie sklepu internetowego PrestaShop jest absolutną koniecznością dla poważnych marek. Dlaczego? O tym i o innych faktach związanych z różnicami pomiędzy szablonami i indywidualnymi wdrożeniami przeczytasz poniżej.
1. Dla kogo szablon prestashop będzie dobrym rozwiązaniem? W przypadku platform eCommerce Open Source oferowane są rozwiązania, które pozwalają na stosunkowo szybkie zaprezentowanie swoich produktów w internecie. W sieci znaleźć można tysiące szablonów, które umożliwiają niewielkim kosztem wdrożenie sklepu internetowego. Dla kogo szablonowe rozwiązanie e-commerce jest odpowiednie? - Dla firm, które dopiero rozpoczynają sprzedaż, nie mają doświadczenia w branży e-handlu i nie są w stanie przewidzieć popytu na oferowane produkty/usługi. - Dla marek, które nie posiadają zbyt dużego budżetu przeznaczonego na sprzedaż internetową. - Dla sklepów, które nie planują rozwoju kanału sprzedaży online. - Dla firm, które muszą z jakichś względów bardzo szybko rozpocząć sprzedaż w internecie i traktują pierwszy e-sklep jako trial (pamiętajmy jednak, że “co nagle, to po diable”). Sklep internetowy PrestaShop oparty na szablonie jest najczęściej rozwiązaniem przejściowym lub przeznaczonym dla osób, które sprzedaż internetową traktują bardziej jako nowe doświadczenie i dodatkowe źródło zarobku niż poważny, rozwojowy biznes. Dlaczego? Stosunkowo niski koszt wdrożenia i szybkości realizacji odbija się negatywnie na innych, kluczowych aspektach e-sklepu, o czym przeczytasz poniżej. Pamiętać należy, że rynek e-commerce już w tej chwili jest bardzo konkurencyjny, a z czasem sytuacja ta będzie się wyłącznie intensyfikować. Coraz ciężej nadążyć za konkurencją, a jeszcze trudniej wyróżnić się na jej tle. Rozwiązania szablonowe na pewno nie mogą Wam tego zagwarantować.
2. Wady wdrożeń sklepów internetowych na szablonie. Niestety – wady wdrożeń szablonowych PrestaShop zdecydowanie przewyższają ich zalety, szczególnie dla przedsiębiorców o konkretnym profilu, a więc takich, którzy traktują sprzedaż internetową z należytą powagą i chcą osiągnąć w niej sukces. Poniżej wymienimy najważniejsze z nich: - Ograniczona funkcjonalność sklepu. - Narzucony układ eCommerce, który niekoniecznie odpowiada profilowi i oczekiwaniom potencjalnych klientów. - Ograniczone możliwości rozwoju eCommerce. - Predefiniowany UX, a więc – w naszym przekonaniu – zły UX. - Okrojone możliwości personalizacji e-sklepu. - Często spotykane niedostosowanie pod względem SEO. - Nagminne problemy z jakością kodu szablonu i niemożność sprawdzenia go przed zakupem template. - Brak podmiotu odpowiedzialnego za szablon lub utrudniony kontakt z twórcą. - Problemy ze wsparciem i rozwojem projektu. - Często spotykane wolne działanie sklepu opartego na szablonie. - Braki w kwestiach zabezpieczenia eCommerce. - Problemy z odpowiednią integracją z systemami zewnętrznymi. - Na najpopularniejszych szablonach opartych są setki sklepów, co podważa profesjonalizm firmy i utrudnia wyróżnienie się na tle konkurencji. Zapewne można byłoby wymienić więcej problemów, które mogą spotkać osoby decydujące się na szablon Presty, jak również znaleźć takie template, które wyeliminowały część powyższych niedoskonałości.
3. Zalety wdrożenia indywidualnego projektu prestashop ecommerce. Cudowną właściwością otwartego kodu (Open Source) jest to, że na solidnych fundamentach można postawić e-sklep dostosowany idealnie do potrzeb i oczekiwań zamawiającego oraz jego klientów. Poniżej omówiona zostanie znaczna część zalet płynących z wyboru dedykowanej realizacji projektu eCommerce na platformie PrestaShop. a) Kontrola nad projektem. Podstawową zaletą płynącą z pełnego, dedykowanego wdrożenia sklepu internetowego jest kontrola nad projektem – architekturą informacji, układem elementów, grafiką, procesem programowania, integracjami, modułami i wszystkimi innymi składowymi procesu prowadzącego od warsztatów zbierania wymagań do publikacji gotowego e-sklepu. Rzetelna agencja eCommerce zagwarantuje Ci pełną transparentność działań, zaproponuje odpowiednie rozwiązania, zadba o użyteczność, funkcjonalność, bezpieczeństwo i wydajność Twojego sklepu internetowego. Dzięki temu będziesz miał realny wpływ na jego ostateczny wygląd i działanie. b) Użyteczność i funkcjonalność – projektowanie UX eCommerce. Każda marka jest inna, podobnie jak inne są grupy odbiorców danych brandów. Dzięki indywidualnemu wdrożeniu sklepu internetowego i podejściu projektowym zorientowanym na użytkownika (UCD – user-centered design), Twój eCommerce będzie dopasowany do preferencji potencjalnego klienta. Indywidualne wdrożenie powinno bazować na twardych danych, a nie przypuszczeniach. Można to osiągnąć dzięki analizom poświęconym odbiorcom, konkurencji, strategii komunikacji marki i jej wizerunkowi. Składają się na nie warsztaty z klientem, analiza konkurencji, stworzenie rozbudowanych person kluczowych klientów, analiza danych zastanych (informacje z Google Analytics, mapy ciepła, visitor recording), ewaluacja historii zamówień i dotychczasowych pytań od klientów. Na takich mocnych podstawach można przejść do projektowania architektury informacji oraz map i makiet eCommerce. Już na tym etapie wyrabiana jest przewaga sklepu dedykowanego nad tym opartym o gotowy szablon, który modyfikowalny jest tylko w bardzo ograniczonym zakresie. Wszystko to wpływa na użyteczność i przejrzystość sklepu, a co za tym idzie, na jego konwersję i sprzedaż. c) Projektowanie graficzne. Przy projekcie graficznym sklepu skrojonego na miarę masz wspólnie z wdrażającą agencją pełen wpływ na ostateczny wygląd każdego elementu eCommerce. Dzięki temu Twój e-sklep wyróżni się na tle konkurencji, będzie niepowtarzalny i estetycznie dopasowany do charakteru firmy. Pamiętaj, pierwsze wrażenie ma się tylko raz, a w e-biznesie zależy od niego naprawdę wiele. d) Dostosowanie pod kątem SEO. Stwierdzenie, że wszystkie szablony nie są dopasowane pod kątem SEO byłoby kłamstwem. Dedykowane wdrożenie sklepu internetowego daje tego pewność, o ile projektowanie przebiega zgodnie z dobrymi praktykami dostosowania do wyszukiwarek. Kupując szablon decydujesz się w tym względzie na inwestycję w “kota w worku”. Dostosowanie template do wymogów SEO może zająć wiele godzin, chociaż na rynku znajdziemy szablony dobrze przygotowane do pozycjonowania. e) Jakość kodu i możliwości rozwoju. Jakość kodu w gotowych szablonach pozostawia często wiele do życzenia – szczególnie w ich tańszych wydaniach. Rzutuje to m.in. na: możliwość i łatwość późniejszego rozwoju e-sklepu możliwość szybkiego reagowania na błędy i awarie szybkość działania sklepu możliwość bezkonfliktowego i poprawnego instalowania modułów i dokonywania integracji z systemami zewnętrznymi bezpieczeństwo sklepu internetowego dokonywanie aktualizacji przy zachowaniu ciągłości poprawnego działania eCommerce Ze względu na założenia twórców szablonu jest on dostosowany tylko do określonych celów i środowiska biznesowego, co niekoniecznie będzie odpowiadać potrzebom i wymaganiom Twojego eCommerce. Kompleksowe przerobienie gotowego już szablonu i dostosowanie go w odpowiednim stopniu do Twojego biznesu jest czasochłonne i problematyczne. Dodatkowym problemem jest odpowiedzialność za niepoprawne działanie i kontrola nad kodem. “Wejście w skórę” osoby przygotowującej szablon jest problematyczne nawet dla doświadczonego developera i wymaga od niego wiele zaangażowania i żmudnej pracy śledzenia kodu linijka po linijce. W przypadku wdrożenia dedykowanego sklep jest dopasowany do tego, czego potrzebujesz w tej chwili oraz tego, w jakim kierunku zamierzasz się rozwijać. Co więcej – wszystkie przyszłe niespodziewane zmiany można wdrożyć szybciej i niższym kosztem, ponieważ agencja wdrażająca zna Twój projekt od podszewki i nie musi przekopywać się przez jego mechanikę. Dodatkowo profesjonalnie działająca firma bierze odpowiedzialność za to, czy sklep działa zgodnie z ustaleniami. Twórcy szablonu niestety najczęściej tego nie gwarantują. f) Support i wsparcie Agencja eCommerce, która wdraża dla Ciebie sklep internetowy może w dalszym etapie współpracy objąć go wsparciem, dzięki czemu będziesz miał stały dostęp do programistów, którzy tworzyli Twój projekt e-sklepu. Dzięki temu zapewnisz sobie bezpieczeństwo i gwarancję odpowiedniego działania oraz rozwoju e-biznesu. Jak bardzo jest to ważne wiedzą szczególnie ci, którzy musieli samodzielnie rozwiązywać wszystkie problemy lub natrafili na niekomptentnego developera, z którym kontakt był utrudniony, a wykonywana praca była daleko od ideału. Support, wsparcie i rozwój sklepu internetowego opartego o autorskie rozwiązanie jest również szybsze i łatwiejsze, jeżeli zajmują się tym sami twórcy projektu.
4. Szablon, czy autorski projekt. co wybrać? Już wiesz, czego możesz spodziewać się po szablonie eCommerce, a czego po dedykowanym projekcie. Znasz wady i zalety danego rozwiązania. Oczywiście wybór należy do Ciebie, bo nikt tak dobrze jak Ty nie zna Twojego podejścia do e-biznesu, nie ma wglądu w Twoje oczekiwania, potrzeby i perspektywy. Jeżeli zdecydujesz się na współpracę z agencją eCommerce postaraj się jej przekazać jak najwięcej tej wiedzy, bo nic tak dobrze nie wpłynie na rozwój Twojego sklepu jak profesjonalna, partnerska kooperacja ze specjalistami eCommerce.