Waynet
Język:
pl
  • Ux
  • E-commerce
  • B2C
3.3.2022

Test 5 sekund UX

5 sekund. Wydaje się niewiele, prawda? Bo co można zrobić w tak krótkim czasie? Ponoć 5 sekund trwa stosunek płciowy leniwca, a wersja hybrydowa Lexusa LC500h rozpędza się w tym czasie do setki. Natomiast Ty w tak krótkim czasie możesz zbadać pierwsze wrażenie użytkowników odwiedzających Twój sklep internetowy i poczynić krok w kierunku wyższej konwersji! A pierwsze wrażenie jest bardzo ważne. Można się bowiem od pierwszego wejrzenia zakochać, ale można również znienawidzić i uciec. To podczas pierwszych 5 sekund kontaktu z Twoim e-commerce użytkownicy decydują czy podoba im się to co zobaczyli, czy serwis gwarantuje odpowiednią jakość, bądź czy lepiej zamknąć stronę i przejść dalej, czyli do konkurencji. A konkurencja nie śpi!

Do rzeczy – o co tak naprawdę chodzi z tym testem pięciu sekund? Jak sugeruje sama nazwa, technika ta polega na pokazaniu użytkownikowi testowanej strony jedynie przez 5 sekund, a następnie zadaniu kilku pytań. Brzmi prosto, prawda? I takim też jest. Dzięki badaniu jesteśmy w stanie dowiedzieć się naprawdę ciekawych rzeczy o naszym serwisie i o tym, jakie wrażenie wywołuje on na użytkowniku. Z resztą nie tylko tego. Za pomocą tej metody możemy sprawdzić, czy strona, która ma spełniać określone zadanie, na pewno ten cel realizuje. Wytłumaczę to na przykładzie Załóżmy, że jesteśmy organizatorem płatnego wydarzenia. Strona, którą pokazujemy respondentom ma spełnić jeden cel – ma generować wpłaty użytkowników chcących wziąć udział w evencie. Co zatem możemy przetestować z wykorzystaniem techniki 5 sekund? Możemy sprawdzić między innymi: – czy użytkownicy wiedzą na jakiej stronie się znajdują? – czy z łatwością dostrzegają informacje dotyczące wymaganych wpłat? – czy widzą odpowiednie przyciski prowadzące do płatności? Przedstawię w punktach jak można wykonać takie badanie. Let’s play the game! 1. Dajemy użytkownikowi zadanie, na przykład: Zdecydowałeś się wziąć udział w wydarzeniu organizowanym przez naszą firmę. Wszedłeś na stronę X, aby sprawdzić cennik. Jak Twoim zdaniem możesz dokonać rezerwacji na wydarzenie? 2. Informujemy badanego, że pokażemy mu stronę jedynie przez 5 sekund i jednocześnie prosimy, aby spróbował zapamiętać jak najwięcej z tego co zobaczy. 3. Pokazujemy respondentowi przez 5 sekund stronę, którą zamierzamy przetestować, czyli w naszym hipotetycznym przykładzie będzie to strona X. W badaniach stacjonarnych po 5 sekundach musimy sami stronę wyłączyć, zasłonić, zamienić. W badaniach online, z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, strona sama powinna zniknąć po upływie tego czasu. 4. Prosimy badanego o to, aby zapisał wszystkie informacje, które zapamiętał. Dodatkowo zadajemy użytkownikowi pytania np. Jakie jest Twoje pierwsze wrażenie odnośnie tego co zobaczyłeś? Które informacje wg Ciebie są najważniejsze? W jaki sposób możesz dokonać rezerwacji biletu na wydarzenie? 5. Analizujemy wyniki. Pod uwagę bierzemy komunikaty werbalne (odpowiedzi na konkretne, zadane przez nas pytania) i pozawerbalne (np. gesty i mimikę towarzyszącą oglądaniu strony). 6. Wyciągamy wnioski. Jeśli okaże się, że użytkownicy nie są w stanie udzielić prawidłowej odpowiedzi na zadane przez nas pytania to jest to dla nas znak, że użyteczność, intuicyjność i – mówiąc generalnie – layout strony wymaga poprawy. Idealnie zoptymalizowana strona powinna “wygenerować” 100% poprawnych odpowiedzi wszystkich badanych użytkowników. 7. Jeśli strona wymaga poprawy, przygotowujemy jej nową wersję i powtarzamy całe badanie. Jeśli drugi test przeprowadzimy analogicznie do pierwszego, zaprosimy taką samą liczbę uczestników, zadamy te same pytania, w tych samych warunkach – otrzymamy odpowiednie dane do porównania i wyciągnięcia wniosków, które umożliwią nam stworzenie dobrze konwertującego serwisu, landing page’a lub sklepu internetowego.

Jak się okazuje, 5 sekund to więcej niż myślisz. Powyższy test to jedno z podstawowych badań UX, dzięki któremu Twój e-commerce może być bardziej funkcjonalny i przyjazny użytkownikowi. Jeżeli chcesz poznać inne metody analizy sklepów internetowych pod kątem User Experience, śledź na bieżąco naszego bloga. Jeśli natomiast Twój e-commerce potrzebuje natychmiastowej pomocy UX-designerów, skontaktuj się z nami już dziś!

Usługi

  • B2B Prestashop
  • B2C Prestashop
  • Support i hosting PrestaShop
  • Hosting Prestashop

Adres

Waynet Sp. z o.o.

ul. Królowej Jadwigi 236

30-218 Kraków

NIP: 6762478648

Social Media

Facebook

LinkedIn

© 2024 Waynet Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone